Waarom Nederlanders altijd zeggen wat ze bedoelen – BBC REEL

Wat is het gemiddelde mediagedrag van Nederlanders?

Gevraagd door: Lorenzo Mulder  |  Laatste update: 30 oktober 2025
Score: 4.1/5 (65 stemmen)

Nederlanders besteden buiten het werk om gemiddeld 16% van hun dag aan media, dat is 3:21 uur. Hiervan gaat de meeste tijd naar tv, films en series (2:16 uur), gevolgd door online media (0:35 uur), iets lezen of doorbladeren (0:23 uur) en muziek en radio of podcast luisteren (0:07 uur).

Hoeveel uur tv kijkt de gemiddelde Nederlander per dag?

De Nederlander keek in 2024 gemiddeld 130 minuten per dag naar tv-zenders. Dat is 2 minuten minder dan in 2023. In de leeftijdsgroep tussen de 34 en 49 jaar daalde de kijktijd het sterkst, van 98 naar 81 minuten per dag; een afname van 17 procent.

Hoeveel uur per dag sociale media?

De onderzoekers van Newcom stellen dat Nederlanders steeds kritischer worden in de manier waarop ze hun (vrije) tijd besteden. Nederlanders besteden gemiddeld 115 minuten (bijna 2 uur) aan social media per dag, dat is gelijk aan de hoeveelheid social media minuten in 2024.

Welke leeftijdsgroep gebruikt de meeste media?

Vrijwel iedereen in de leeftijdsgroep van 12 tot 45 jaar gebruikte in 2019 sociale media (meer dan 95 procent).

Hoeveel tijd spenderen Nederlanders gemiddeld per dag aan social media?

Zo besteden jongeren (15 tot en met 19 jaar) gemiddeld 165 minuten per dag aan sociale media. Twintigers en dertigers zitten met 147 minuten ook nog ruim boven het gemiddelde. Oudere Nederlanders zijn minder aan hun smartphone gekluisterd, maar besteden toch nog rond de anderhalf uur op sociale media.

31 gerelateerde vragen gevonden

Hoeveel uur per dag gebruikt de gemiddelde Nederlander sociale media?

Gemiddeld besteden gebruikers zo'n 2 uur per dag aan social media, dit is de afgelopen twee jaar vrijwel niet veranderd. Het aantal gebruikers op YouTube, Instagram en LinkedIn groeit verder door.

Is Facebook nog populair?

Met gemiddeld zo'n drie miljard unieke maandelijkse gebruikers is Facebook in 2022 nog altijd het meest gebruikte sociale netwerk.

Welke social media gebruiken 40 plussers?

Social media gebruik per leeftijdsgroep

15-19 jaar: TikTok blijft hét platform, Instagram verliest terrein. 20-39 jaar: LinkedIn en Instagram domineren. 40+ jaar: TikTok groeit juist onder deze doelgroep.

Wie gebruikt WhatsApp het meest?

Het dagelijks gebruik van WhatsApp nam licht af, van 9,8 miljoen naar 9,7 miljoen Nederlanders. Als we verder op de data inzoomen, dan zien we dat het dagelijks gebruik onder jongeren is gedaald van 88 naar 84 procent. De grootste daling van het dagelijks gebruik zien we echter onder 20-29-jarigen.

Hoeveel sociale media gebruikt Generatie Z gemiddeld?

Generatie Z besteedt dagelijks de meeste tijd aan social media, gemiddeld 3,5 uur. Millennials besteden gemiddeld 2,4 uur, terwijl Generatie X en Babyboomers respectievelijk 1,8 uur en 1,7 uur per dag besteden. Dit verklaart waarom jongere generaties minder tijd hebben voor offline vriendschappen.

Wat is de gemiddelde schermtijd in Nederland?

De gemiddelde schermtijd van Nederlanders is 5,5 uur per dag, waarvan ongeveer 2 uur en 20 minuten op de smartphone.

Wat verdient een social media manager per uur?

Gemiddeld verdienen deze specialisten in Nederland ongeveer € 25,65 per uur. Dit bedrag varieert echter afhankelijk van de specifieke ervaring en vaardigheden van een Social media manager.

Is Instagram nog populair?

Instagram (2 miljard gebruikers)

Vooral onder jongeren is Instagram populair: meer dan 60% van alle gebruikers is tussen de 18 en 34 jaar. Als je een jonger publiek wilt bereiken, dan is Instagram niet te missen.

Hoeveel minuten kijkt een Nederlander gemiddeld per dag naar tv?

In 2024 keek de Nederlander gemiddeld 130 minuten per dag naar televisiezenders (2 uur en 10 minuten); in 2023 was dit 2 uur en 12 minuten. Dit jaar werd gemiddeld per dag 98 minuten live naar televisiezenders gekeken, terwijl dit in 2023 100 minuten per dag was.

Hoe lang tv kijken volwassenen?

Nieuw onderzoek van de Schotse Universiteit van Glasgow suggereert nu concreet dat volwassenen best niet meer dan twee uur per dag naar de televisie kijken.

Hoeveel mensen kijken geen tv?

Dat meldt Nationaal Media Onderzoek (NMO), dat trends in het kijk- en luistergedrag in kaart brengt. NMO ondervroeg in samenwerking met onderzoeksbureau Ipsos ruim 10.000 mensen. Van hen had 9,2 procent geen televisieabonnement meer, tegenover 7,5 procent een jaar daarvoor.

Waarom stoppen met WhatsApp?

De belangrijkste reden waarom gebruikers WhatsApp verlaten, is de privacy. Sinds WhatsApp in 2021 zijn privacyvoorwaarden wijzigde, waarbij bepaalde gebruikersdata gedeeld wordt met moederbedrijf Meta (voorheen Facebook), is het vertrouwen in de app afgenomen.

Welke leeftijd zit het meest op social media?

De stijging is vooral te zien in de leeftijdscategorieën tot 40 jaar. De leeftijdscategorie 20-39 jaar is dan ook de groep die de meeste social media platformen gebruikt. Voor de andere leeftijdscategorieën blijft het gebruik van het aantal platformen gelijk, alleen bij 65-79 jarigen zien we een zeer lichte daling.

Wie zit er achter Signal?

Signal is een berichtenapp, vergelijkbaar met bekendere apps zoals WhatsApp en Telegram. De app is opgericht door Moxie Marlinspike, expert op het gebied van privacy en beveiliging, en Brian Acton, medeoprichter van WhatsApp.

Welke social media gebruiken 50 plussers?

De Influencers Survey van Roularta Research toont aan dat Facebook het populairste sociale netwerk is onder 55-plussers (50% actieve gebruikers), kort gevolgd door WhatsApp (47%).

Wat is de gemiddelde leeftijd van Facebookgebruikers?

Facebook is samen met YouTube het twee-na-grootste socialmediakanaal met 9,9 miljoen gebruikers in 2025 in Nederland (10,1 miljoen in 2024). Het grootste gedeelte van Facebookgebruikers is tussen 30 en 50+ jaar oud.

Wat zijn de sociale mediatrends voor 2025?

We houden je niet langer op, laten we duiken in de trends van 2025!
  1. User Generated Content (UGC) of Influencers. UGC is een door gebruikers gemaakte content over jouw product of dienst. ...
  2. Short-form video en interactieve content. ...
  3. Metaverse en virtuele wereld. ...
  4. Hyper-personalisatie. ...
  5. Ethische advertenties.

Waarom is Facebook niet meer populair in Nederland?

De belangrijkste reden om Facebook niet meer te gebruiken, is dat andere socialmediaplatforms leuker zijn (61 procent) en dat hun sociale kring het niet meer gebruikt (22 procent). Onder 20-29-jarigen daalde het gebruik vorig jaar al sterk, en dat zet zich ook dit jaar door.

Waarom gaat iedereen van Facebook af?

Vertrouwenskwestie. Waarom haken steeds meer Nederlanders af op Facebook? Vermoedelijk omdat ze het platform niet meer vertrouwen, zo blijkt uit de Newcom VertrouwensMonitor 2018. Wantrouwen en nepnieuws zijn voor mensen nu voor het eerst een belangrijke reden om te stoppen met het gebruiken van Facebook.

Is er een goed alternatief voor Facebook?

Alternatieven voor Facebook

Toch zijn er wel alternatieven. Schoolvrienden van vroeger en mensen die je via je werk kent kun je ook volgen op LinkedIn. Gebruikte je Facebook vooral om te chatten, dan zijn er genoeg alternatieven zoals Telegram en Signal. Die apps bieden ook groepschats en belfuncties.

Vorige artikel
Wat symboliseert liefde?
Volgende artikel
Wat moet een 12-jarige kunnen?