8 tips voor e-mail etiquette - Hoe u betere e-mails op het werk schrijft

Hoe kan ik een beleefde mail sturen?

Gevraagd door: Amina Demirel  |  Laatste update: 26 september 2025
Score: 4.7/5 (74 stemmen)

Een beleefde en professionele e-mail opstellen
  1. Gebruik je studenten e-mailadres. ...
  2. Ga na of je het antwoord via een andere weg kunt vinden. ...
  3. Vermeld het onderwerp in de onderwerp-regel. ...
  4. Aanspreking. ...
  5. Houd het kort en zakelijk. ...
  6. Situeer jezelf, sluit gepast af en voorzie een standaard ondertekening. ...
  7. Lay-out.

Hoe vraag je iets beleefd via mail?

Maak duidelijk waarom je dit aan deze persoon vraagt

Maak duidelijk wat zijn of haar kwaliteiten zijn en waarom je juist hem of haar benadert met dit verzoek. Geef de ander het idee dat hij erbij hoort en is uitverkoren voor jouw bericht. Dit kan iemand er eerder toe verleiden om op jouw verzoek in te gaan.

Hoe stuur je iemand een beleefde e-mail?

Als u bijvoorbeeld voor het eerst een e-mail naar iemand stuurt, kunt u zichzelf voorstellen met een zin als: "Mijn naam is Sidney Perez en ik ben de manager van Aim Communications." Als u iemand een e-mail stuurt met een verzoek, wees dan beleefd en zeg iets als: "Ik schrijf u over een artikel dat ik op juistheid moet laten controleren." ...

Hoe stuur je een beleefde mail?

Om iemand beleefd te herinneren via e-mail, gebruik je een vriendelijke, professionele toon en structureer je je bericht duidelijk. Begin met een warme begroeting, zoals “Hoi [Naam],” en geef context, bijvoorbeeld “Ik volg op over factuur #123 verstuurd op 30 oktober.”

Hoe begin je een beleefde mail?

Wanneer de ontvanger en jij elkaar al beter kennen, kan je de e-mail ook beginnen met “Beste …” of een vriendelijk “Goedendag”. Alleen onder collega's is “Hallo” of “Hi” acceptabel.

38 gerelateerde vragen gevonden

Wat is de meest beleefde manier om een ​​e-mail te beginnen?

1 “ Beste [naam]”

Deze e-mailbegroeting is een gepaste begroeting voor formele e-mailcorrespondentie. Hij wordt meestal gebruikt in sollicitatiebrieven, officiële zakelijke brieven en andere communicatie waarin u respect voor de ontvanger wilt uiten.

Wat is een goede openingszin voor een mail?

Na de aanhef kun je één van de volgende openingszinnen gebruiken:
  • “Ik hoop dat alles goed gaat met je.”
  • “Ik wilde even laten weten dat…”
  • “Ik heb een vraag over [onderwerp].”
  • “Ik ben ontzettend blij dat ik je e-mail heb ontvangen.”
  • “Ik weet zeker dat je het druk hebt, maar ik wilde even laten weten dat…”

Wat is een beleefde toon in een e-mail?

Bepaalde woorden en zinnen, zoals "alsjeblieft", "het spijt me zo" en "dank u wel", zijn vriendelijk en beleefd – twee eigenschappen die je altijd op de werkvloer wilt hebben. Deze woorden zorgen ervoor dat je lezer zich gewaardeerd en gezien voelt, waardoor de kans groter wordt dat hij of zij met je wil samenwerken.

Hoe schrijf ik een nette herinneringsmail?

Beste [ naam ontvanger ] , Ik hoop dat deze e-mail u goed vindt. Ik wilde contact met u opnemen en u herinneren aan [ het item/gebeurtenis/taak ] waar we het eerder over hadden. Bedankt voor uw aandacht voor deze kwestie en we kijken ernaar uit om [ het item/evenement/taak ] van u te ontvangen.

Hoe kan ik een mail beleefd afsluiten?

Een correcte, zakelijke groet hoeft niet overdreven formeel te zijn. De meest gebruikelijke slotgroet is: Met vriendelijke groet(en). Te formeel is een slotgroet als: Hoogachtend, of Met hoogachting.

Wat is een beleefde manier om in een email te vragen of de persoon mijn vorige bericht heeft ontvangen?

Reageer met iets als "Hallo, ik wil graag even navragen/zeker weten dat mijn vorige e-mail niet verloren is gegaan. [Een zinnige herinnering aan waar je e-mail over ging]. Ik heb een reactie nodig voor [datum] om mijn aanvraag op tijd te kunnen voltooien. Bedankt!"

Wat is de eerste e-mailbegroeting?

Hier zijn verschillende standaardbenaderingen voor een eerste e-mailbegroeting: Beste naam - De beste keuze voor zakelijke communicatie. Hallo naam - Ook acceptabel, maar iets relaxter. Hallo naam - De vriendelijkste optie, maar toch professioneel overkomend.

Hoe stuur je een goede mail?

Hoe schrijf ik een correcte e-mail?
  1. Schrijf enkel noodzakelijke e-mails. ...
  2. Gebruik je studentenmailadres. ...
  3. Vermeld het onderwerp in de onderwerpregel. ...
  4. Richt je tot de juiste persoon. ...
  5. Begin met de juiste aanspreking. ...
  6. Hou het kort en bondig. ...
  7. Verzorg de vorm en je schrijfstijl. ...
  8. Zorg voor een duidelijke opbouw van je bericht.

Hoe vraag ik op een beleefde manier iets in een e-mail?

Hoe schrijf je beleefd een e-mail om iets te vragen? Begroet de persoon bij naam en laat je waardering blijken voor zijn of haar hulp . Doe je verzoek op een beleefde manier, met beleefde taal en uitdrukkingen zoals "Zou het mogelijk zijn om..." of "Vind je het erg om..." om begrip en respect voor de tijd van de ander te tonen.

Hoe netjes vragen om een reactie?

Wij hopen spoedig iets van u te vernemen. Graag zie ik uw antwoord zo spoedig mogelijk tegemoet. Ik zie uw reactie graag tegemoet. In afwachting van uw spoedige reactie, …

Wat is een goede email?

E-mails moeten kort, krachtig en ter zake zijn. Om er zeker van te zijn dat de lezer de belangrijkste informatie onthoudt, kunt u die in de verf zetten. Van erg groot belang is verder de opbouw van een e-mail.

Wat stuur je als iemand niet reageert op een mail?

Heeft u geen reactie gehad, stuur dan een reminder. Vraag of de ontvanger al kans heeft gezien uw eerdere e-mail te lezen en stuur uw eerder verzonden bericht mee. Zo kunt u de reminder heel kort houden en volstaan met de verwijzing.

Hoe zeg je herinnering op een professionele manier?

De uitdrukking " vriendelijke herinnering in een e-mail " wordt vaak gebruikt in formele of zakelijke contexten, waar diplomatie en tact essentieel zijn. Het is neutraal en niet-confronterend. "Even een herinnering dat uw betaling voor factuurnummer 12345 morgen moet worden voldaan."

Hoe begin je een mail beleefd?

Vermeld de voornaam van de persoon.

Het is beter de voornaam van de ontvanger te gebruiken. Als je die niet kent, kun je “Hallo” of “Hey” zeggen. Gebruik niet zoiets als “beste betreffende”.

Hoe schrijf je een nette e-mail?

Tips
  1. Houd je brief beknopt en wijd niet teveel uit.
  2. Vermijd hevige emoties in je beschrijving (bijvoorbeeld in het geval van een klacht of motivatie).
  3. Wees concreet en verwijs naar duidelijke gebeurtenissen waarbij je datum en plaats noemt.
  4. Beschrijf helder wat je wilt en wat je van de geadresseerde verwacht.

Hoe schrijf je een e-mail correct?

Wat is goed: email of e-mail? De juiste spelling is e-mail, met een streepje na de e. De e van e-mail is een afkorting van electronic of elektronisch. Alle woorden met die e krijgen in het Nederlands een koppelteken: e-bike, e-book, e-business, e-commerce, e-health, e-reader, e-ticket, e-zine, enz.

Wat is een goede openingszin voor een e-mail?

Hier zijn enkele professionele e-mailbeginzinnen die je als openingszin kunt gebruiken: Ik hoop dat het goed met je gaat. Ik hoop dat je week soepel verloopt.

Wat is een sterke openingszin?

Een goede openingszin kan meteen de relevantie van je sollicitatie benadrukken. Het moet duidelijk maken waarom je geïnteresseerd bent in de vacature en waarom je geschikt bent voor de positie. Hierdoor kan de werkgever meteen begrijpen waarom je een waardevolle kandidaat bent.

Hoe begin je een mail eerste zin?

De e-mail zelf begint met een aanhef, een begroeting van de lezer. Als begroeting is zowel geachte, beste als dag mogelijk. Geachte is bruikbaar in officiële en formele contexten; het roept een bepaalde afstand op. Beste en Dag zijn bruikbaar in allerlei (zakelijke) contexten, zoals in mails aan klanten.

Volgende artikel
Waarom inbakeren afbouwen?